
Van nieuwe windturbine naar inspirerend event voor medewerkers en buurtbewoners
Wat als een windturbine niet alleen groene energie genereert, maar ook trots en betrokkenheid opwekt? Umicore Olen bewees dat duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan met een spectaculair project: de bouw van een nieuwe windturbine die 50% van Umicore's energiebehoefte zal dekken. Hoe breng je zo’n groots initiatief tot leven?


De uitdaging
Dat Umicore Olen altijd streeft naar duurzaamheid en innovatie staat buiten kijf. Die ambitie zetten ze in 2023 kracht bij met de bouw van een gloednieuwe windturbine. Deze imposante turbine moest niet alleen bijdragen aan 15.000 MWh groene stroom en een jaarlijkse besparing van 4.000 ton CO2. Het moest ook het bestaande windmolenpark uitbreiden. Zo zou vanaf 2024 maar liefst 50% van de energiebehoefte van de site gedekt worden door hernieuwbare energie. Een indrukwekkend project dat smeekte om een sterk verhaal, zowel voor de interne als externe communicatie.



Onze oplossing
Zulk ambitieus project vraagt om een visueel en communicatief hoogstandje. MediaMixer kiest voor creatieve én crossmediale communicatie! De meest indrukwekkende elementen van onze communicatiemix?

Event voor het grote publiek
Onze live- en mediateams organiseerden een open wervendag. Bezoekers bewonderden er de indrukwekkende turbineonderdelen van dichtbij, een op maat gemaakte brochure vertelde begrijpbaar over de duurzame investering en kinderen bouwden er tijdens een unieke workshop hun eigen – door zonne-energie aangedreven - windmolentje.
Creatieve communicatie
Om maximale betrokkenheid te creëren, ontwikkelden we een opvallend communicatietraject, inclusief een symbolisch ingepakte windmolen.
Spectaculaire video van het transport
Voor de eerste maal in Europa werd een 'blade lifter' ingezet. Deze transporthouder vervoerde de gigantische wieken – elk 20 ton zwaar en 80 meter lang – over de weg. Tijdens twee nachtelijke transporten legden we dit unieke schouwspel vast op video met adembenemende beelden.
Het resultaat voor Umicore Olen
MediaMixer creëerde een grootse communicatiecampagne en inspirerend schouwspel rond dit ambitieuze project. De creatieve communicatie lokte meer dan 1.250 bezoekers naar de open wervendag. Ze lieten zich inspireren door de toekomst van groene energie. Het communicatietraject versterkte de zichtbaarheid van het project fors én creëerde een grotere bewustwording rond de duurzaamheidsinspanningen van Umicore Olen. Het resultaat? Een turbine die niet alleen stroom genereert, maar ook trots en verbinding.
Waarom is deze case uniek?
De verplaatsing van zo’n windturbine is uniek an sich. Maar wie heeft ooit de kans om zo’n nachtelijk transport van dichtbij mee te maken? Met onze beelden brachten we de indrukwekkende verplaatsing naar het grote publiek en creëerden we betrokkenheid rond een knap duurzaam project.