Lantis

Bye Bye Viaduct, Hallo Bypass:
Impactvolle 360° campagne voor Oosterweelverbinding

Met de Oosterweelverbinding zeggen we ‘bye bye’ tegen het iconische viaduct van Merksem. Bovendien verwelkomen we de komende jaren een tijdelijke snelweg, de Bypass. Zo’n complex verhaal vertellen? Dat vraagt om een doordacht communicatieplan. 

De uitdaging

De afbraak van het viaduct en de aanleg van de tijdelijke snelweg - de Bypass - vereisten een communicatietraject dat verder ging dan klassieke werfcommunicatie. De uitdaging? Op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier bewoners en passanten informeren over het complexe project om zo draagvlak te creëren.

Onze oplossing

De afbraak van het viaduct was geen makkelijke boodschap om over te brengen. Met de ‘Bye Bye’-campagne zwaaiden we het viaduct uit. We combineerden eenvoudige en herkenbare elementen zoals de zwaaiende emoji en de slogan ‘Bye Bye’ om het brede publiek aan te spreken. Bye Bye stond symbool voor het uitwuiven van het viaduct. In een latere fase verlengden we de baseline tot: ‘Bye Bye viaduct, Hallo Bypass’. Zo maakten we meteen duidelijk dat er ook in een latere fase een tijdelijke snelweg zou komen, de Bypass. De campagne werd opgebouwd in drie fasen:

  1. Teaserfase: We wekten nieuwsgierigheid met subtiele teasers in het Antwerpse straatbeeld, waaronder een grote, gele hand op de Brabo en out-of-home-visuals met de slogan op belangrijke locaties.
  2. Onthulling: We onthulden de boodschap achter de campagne, met een focus op de voordelen van het verdwijnen van het viaduct en de visie voor een groenere, leefbare stad.
  3. Doorleef-fase: De boodschap werd verder verdiept via gerichte communicatie en een brede mix van mediakanalen om de betrokkenheid te vergroten.

Het resultaat voor Lantis

De ‘Bye Bye’-campagne had een grote impact. In de teaserfase werd de campagne opgepikt door de pers, met 43 artikels en een bereik van 29,05 miljoen mensen als resultaat. We zorgden voor heel wat nieuwsgierigheid en betrokkenheid. Uit deur-aan-deur interviews in Antwerpen bleek dat bewoners niet alleen op de hoogte waren van de afbraak van het viaduct, maar ook het belang van de werken begrepen. 

 

De draagvlakmeting nadien toonde positieve resultaten: meer bewoners geloofden dat het project zou bijdragen aan een groenere en stillere omgeving. Het draagvlak werd dus versterkt, wat een van de hoofddoelen was. Mooi! Bovendien kregen lokale bewoners en organisaties een ambassadeursrol, wat het imago van Lantis transformeerde van ‘bouwheer’ naar ‘betrokken buur’. 

“Om aan de brede Antwerpenaar duidelijk te maken dat het Viaduct Van Merksem verdwijnt en plaats maakt voor een verdiepte ring met overkappingen, deden we beroep op communicatiepartner MediaMixer. Het was een aangename samenwerking, en fijn om eens ‘out of the box’ te denken met hen!”  - Lantis

Waarom is deze case uniek? 

De ‘Bye Bye’-campagne is geen saaie werfcommunicatie. Het is een frisse en positieve communicatiecampagne met een duidelijke boodschap en een vleugje creativiteit. We combineerden een doordachte strategie met een efficiënte uitvoering. De stapsgewijze aanpak – van teaserfase tot doorleeffase – zorgde voor een blijvende impact en een grote betrokkenheid. De campagne is een sterk voorbeeld van hoe we complexe projecten op een mensgerichte én laagdrempelige manier weten te vertellen.