Storytelling, da’s de moeite!
Terug naar projectoverzichtStorytelling, da’s de moeite!
Storytelling zit in ons DNA. Verhalen zijn de manier waarop we kennis overbrengen op andere generaties. Al van kinds af aan doen we aan storytelling: we verzinnen verhalen, schrijven opstellen, lezen boeken, bedenken toneeltjes…
Of het nu gaat om storytelling of copywriting pur sang, een verhaal écht goed brengen is niet eenvoudig. Bij MediaMixer blijven we onszelf graag uitdagen om te groeien. We houden ervan om bij te leren, van elkaar én van anderen. Tijdens onze MM Academy nodigden we twee specialisten uit die ons in een uurtje meenamen in hun ervaringen als copywriter en storyteller. We kunnen je alvast 1 ding verklappen: het was de moeite!
7 tips voor sterke copy
Onze senior copywriter Filip Van Duyse beet de spits af. Ondertussen schrijft hij al 25 jaar. Een oude rot in het vak, zoals dat weleens wordt genoemd. Hij stak van wal met de woorden:
Ga ervan uit dat niemand zit te wachten op jouw teksten.
Dat komt binnen... Maar Filip weet waarover hij spreekt. We worden continu overstelpt met informatie. En alsof dat nog niet genoeg is, entertainen we ons ook nog eens door urenlang te scrollen op sociale media. Gevolg? Nog meer prikkels, entertainment en informatie. Ja, copywriting is een echte war for attention. Je moet vechten voor elk woord, elke zin en elke alinea om je lezer te overtuigen verder te lezen. Maar hoe doe je dat? Filip deelde 7 handige tips met ons:
- Richt je tot je doelgroep. Welke bewoordingen passen bij je doelgroep? Gebruik je vakjargon of richt je je tekst naar een brede doelgroep? Ga na wie er achter die computer, krant of smartphone zit.
- Ga voor ritme en muzikaliteit. Kap je zinnen in stukken en maak ze niet te lang. Een afwisseling tussen korte en middellange zinnen is ideaal. Vermijd ook overbodige woorden zoals ‘terwijl’, ‘namelijk’, ‘heel’. Ze zijn ballast voor je tekst.
- Actief vs. passief. Maak je zinnen altijd actief. Zinnen die passief worden geschreven – met hulpwerkwoorden zoals zullen, worden, zijn - zullen automatisch langer worden en een stuk minder vlot lezen. Actieve zinnen spreken meer aan. Eens? 😉
- Zet de belangrijkste info vooraan. Ga na wat je doelgroep zeker mee moet krijgen uit je tekst. Stel je in hun plaats de vraag: “What’s in it for me?”.
- Gebruik je boerenverstand. Zet mensen aan tot actie. Grijp hun aandacht, wek interesse, doe hen verlangen en overtuig hen. Al gehoord van de AIDA-funnel? Dat is de way to go.
- Schrijf in voordelen, niet in eigenschappen. Dat het werkende bestanddeel in Dafalgan Paracetamol is, daar hebben we niet veel aan. Wat wel interessant is? Dat het je koorts en pijn wegneemt. Eigenschappen zijn belangrijk, maar komen altijd op de tweede plaats. De voordelen, die doen er toe.
- Lees luidop. De beste check voor je tekst? Lees ‘m luidop. Je ontdekt meteen waar je over struikelt en wat nog beter kan. Copywriting is een herhalende loop van schrijven en schrappen tot je het gevoel hebt: “Dit zit goed”.
SUCCESverhalen
Onze tweede gast ontving in zijn carrière heel wat awards, waaronder een gouden veer. Al sinds 1992 doet Johan Verest aan storytelling. En wat hij ons wist te vertellen tijdens de MM Academy, dat wil je gegarandeerd ook ontdekken!
Met verschillende wetenschappelijke inzichten herinnerde hij ons eraan waarom we aan storytelling doen. Want met storytelling maak je je boodschap boeiender. Je wekt emoties op en je verhalen worden beter onthouden. Wist je trouwens dat storytelling zelfs voor meer geluk zorgt? Als je geconfronteerd wordt met storytelling komt het gelukshormoon oxytocine vrij. Dus: Let’s keep telling stories!
Jouw checklist voor storytelling? De 6 SUCCESfactoren uit het boek ‘Made to stick’ van Chip & Dan Heath.
- Simpel. Stel je voor dat je een oorlogsverslaggever bent en in 1 minuut moet vertellen wat er is gebeurd. Wat vertel je? Hou het simpel en beperk je tot de essentie. Je bent overtuigender als je je verhaal zo eenvoudig mogelijk maakt.
- Unexpected. Verras je doelgroep. Zo trek je meteen de aandacht. Denk bijvoorbeeld aan een onverwachte afzender, een onverwachte plaats… Zorg er wel voor dat je verrassing relevant is voor je doelgroep.
- Concrete. Een copywriter of storyteller is een ‘verhelderaar’. Vermijd dus abstracte boodschappen en wees concreet.
- Credible. Toon dat je ervaring hebt. Voeg een autoriteit toe aan je verhaal. Geef details en maak je verhaal beschrijvend. Zo stijgt je geloofwaardigheid.
- Emotional. Voeg emotie toe aan je verhaal. Mensen reageren sterker op emoties dan op ratio.
- Story. Vertel niet zomaar om te vertellen. Bedenk eerst een concept of idee waaraan je je verhaal vasthangt. De key van storytelling dus. 😉
Check, check, check? Dan ben je goed bezig! Hoe meer succesfactoren je kan afvinken, hoe beter. Veel succes, en schrijf ze!
In de taalstrijd toch nood aan een scherpe pen aan je zijde?
Wij staan klaar met een geslepen zwaard potlood.